KEMAHIRAN BERFIKIR DALAM PENDIDIKAN

  • Guru yang kritis, kreatif dan inovatif

KRITIS, kreatif dan inovatif merupakan aspek yang penting bagi melahirkan individu berwawasan. Sebagai seorang pendidik seharusnya aspek ini menjadi amalan dalam proses penyampaian di bilik darjah. Pelbagai strategi dapat disusun ke arah pembentukan pemikiran yang kritis. Di antara ciri-ciri pemikiran kritis adalah seperti berikut:

* Penganalisisan & penilaian idea – sebagai seorang individu yang kritis seseorang itu perlulah berkemahiran membuat penganalisisan dan penilaian idea. Sesuatu idea tidak akan berkembangan sekiranya tidak dikupas atau dianalisis.

* Membanding & membeza – Sesuatu penganalisaan akan lebih lengkap sekiranya seseorang individu itu dapat membuat perbandingan dan perbezaan dalam aspek-aspek tertentu.

* Penentuan keutamaan – Aspek ini adalah amat penting ke arah pemikiran yang kritis. Dalam kehidupan sehari-hari seseorang itu mempunyai pelbagai kehendak yang hendak ditunaikan. Tetapi kehendak ini tidak dapat dilaksanakan kesemuanya. Oleh itu menentukan keutamaan dalam melaksanakan sesuatu tugasan dan tanggungjawab dalam kehidupan seharian adalah amat penting.

* Penentuan sebab akibat – Kebiasaannya sesuatu tindakan diambil secara tergesa-gesa itu akan dilakukan tanpa mengkaji akibatnya terlebih dahulu. Hasilnya, segala tindakan akan menjadi tidak menentu. Apabila seseorang individu itu dapat membuka mindanya dan sedia menerima segala idea-idea yang dikemukakan maka proses ini akan menjadikannya lebih kreatif. Di antara ciri-ciri pemikiran kreatif adalah seperti berikut:

* Perkembangan daya imaginasi – Seorang individu sebenarnya mempunyai kemahiran dalam imaginasi. Imaginasi adalah merupakan satu proses gambaran mental hasil daripada sesuatu penghayatan. Mengikut kajian seseorang yang mempunyai daya imaginasi yang tinggi adalah merupakan seseorang yang dapat mempergiatkan fungsi otak kanannya. Dalam kehidupan seharian seseorang itu perlu mempunyai daya imaginasi yang tinggi.

* Penjanaan idea – Seorang yang kreatif mampu menjanakan idea penjanaan sesuatu idea adalah merupakan penggerak ke arah melahirkan insan yang inovatif.

* Melihat perhubungan dan perkaitan – Sesuatu idea yang kreatif mampu melihat perhubungan dan perkaitannya dengan pelbagai aspek yang terkandung di dalamnya. Kritis dan kreatif merupakan perencah ke arah melahirkan insan yang inovatif. Di antara ciri-ciri inovatif adalah seperti berikut:

* Mempunyai daya imaginasi yang tinggi.

* Peka terhadap persekitaran.

* Mudah menerima perubahan.

* Fikiran yang terbuka.

Menyedari hakikat bahawa seseorang insan itu perlu dibentuk dan dididik ke arah melahirkan pemikiran yang kritis, kreatif dan inovatif, maka peranan guru adalah penting untuk mengintegrasikan aspek ini dalam penyampaiannya di bilik darjah.

Dalam hal ini para guru juga harus memahami dan menghayati aspek ini sebelum ia diterapka  kepada pelajar-pelajar. Walaupun sistem pendidikan kita pada masa ini masih berorientasikan peperiksaan, tetapi ini bukan penghalang ke arah mewujudkan seorang pelajar yang kritis, kreatif dan inovatif. Guru dapat mempergiatkan aspek di atas, di kalangan pelajar melalui pelbagai aktiviti yang dirancangkan. Bagaimanapun, beberapa langkah perlu diambil untuk memastikan ketiga-tiga aspek di atas dapat dijalankan dengan berkesan. Sebagai panduan ketika seseorang guru itu berinteraksi dengan pelajar-pelajarnya perkara-perkara berikut perlulah diambil perhatian sebagai langkah ke arah mewujudkan insan yang kritis, kreatif dan inovatif:

* Memberi peluang seseorang pelajar berkongsi pengalaman dengan rakan sebayanya tentang sesuatu yang dihasilkan

* Jangan memperkecilkan kebolehan seseorang pelajar.

* Memberi ruang dan masa yang sesuai dalam sesuatu tugasan atau projek.

  • * Layanan yang sama bagi semua pelajar-pelajar tanpa mempunyai sifat prejudis terhadap seseorang individu dari segi jantina, warna kulit atau agama. Bersifat terbuka dan sedia menerima sebarang percanggahan pendapat dalam suasana yang sihat. Perkara-perkara yang dinyatakan di atas adalah di antara perlakuan yang dapat Mewujud dan memupuk sifat ingin berinteraksi serta mempergiatkan kemahiran interpersonal sebagai satu usaha mewujudkan insan yang kritis, kreatif dan inovatif. Persoalannya sejauh manakah guru-guru terutamanya guru-guru baru dapat melaksanakan tugas dalam pengajarannya? Semoga persoalan ini dapat membantu guru-guru menyusun strategi dengan lebih kritis, kreatif dan inovatif!

 

 Techniques of lateral thinking(EDWARD DE BONO

Techniques that apply lateral thinking to problems are characterized by the shifting of thinking patterns, away from entrenched or predictable thinking to new or unexpected ideas. A new idea that is the result of lateral thinking is not always a helpful one, but when a good idea is discovered in this way it is usually obvious in hindsight, which is a feature lateral thinking shares with a joke.There are a number of mental tools or methods that can be used to bring about lateral thinking. These include the following:

Random Entry: Choose an object at random, or a noun from a dictionary, and associate that with the area you are thinking about.For example imagine you are thinking about how to improve Wikipedia. Choosing an object at random from an office you might see a fax machine. A fax machine transmits images over the phone to paper. Fax machines are becoming rare. People send faxes directly to known phone numbers. Perhaps this makes you think of providing ways to embed wiki articles in emails and other websites, as is done with youtube videos. Does it stimulate other Wikipedia ideas for you?

Provocation: Declare the usual perception out of bounds, or provide some provocative alternative to the usual situation under consideration. Prefix the provocation with the term ‘Po” to signal that the provocation is not a valid idea put up for judgement but a stimulus for new perception.As an example see the provocation on cars having square wheels given as example 2 below.

Challenge: Simply challenge the way things have always been done or seen, or the way they are. This is done not to show there is anything wrong with the existing situation but simply to direct your perceptions to exploring outside the current area.For example you could challenge coffee cups being produced with a handle. There is nothing wrong with coffee cups having handles so the challenge is a direction to explore without defending the status quo. The reason for the handle seems to be that the cup is often too hot to hold directly. Perhaps coffee cups could be made with insulated finger grips, or there could be separate coffee cup holders similar to beer holders.There are many other techniques ranging from Focus methods through to Harvesting and Concept Shaping. All these tools are practical matters for circumstances where our normal automatic perceptions and pattern matching tend to keep us trapped “within the box”.

 

 

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

%d bloggers like this: